Sunday, August 5, 2012

Modeling Carbon Price

Modeling Carbon Price : An Intuitive Approach For A Malaysian Carbon Price

Salam all. Tetiba hari ni tergerak nak cerita pasal final year project. Dah habis buat project baru nak cerita kan. Hehehe. Aku nak cerita ni, sebabnya, ramai yang blur2 pasal2 tajuk  FYP (seperti yang tertera di atas) aku ni. Ramai yang tertanya2, carbon tu apa? kertas carbon ke? karbon kat pensel tu ke? Hehehe. Jujur aku cakap, masa first aku dengar perkataan carbon dari mulut Sir Azdi a.k.a Mr.Supervisor, aku pun pikir benda2 macam tu jugak. Mati2 ingat karbon pensel. Memang mula2 tu agak blur lah jugak kan. Tapi lepas study betol2 pasal tajuk ni, baru la paham, pe maksud carbon tu sebenarnya. 
Actually, carbon yang dimaksudkan sebenarnya adalah gas2 yang kilang2 lepaskan. Korang mesti perasankan, bila lalu kat mana2 kilang yang ada serombong asap tu, korang nampak kan ada asap kepul2 keluar? Ha, yang tu la carbon. Gas carbon ni bahaya sebenarnya. And secara xlangsung membahayakan alam sekitar kita. Sebenarnya, gas2 tu pun salah satu punca kenapa cuaca zaman sekarang xmenentu. Kejap hujan, kejap panas terik, udara pun dah xfresh. 
Negara2 maju dah lama sedar pasal benda ni. Contohnya Europe, diorang dah sedar lama benda ni and start    ambil langkah2 untuk mengurangkan masalah cuaca di negara diorang. So salah satunya, diorang wujudkan Emission Trading System (ETS) atau bahasa melayunya sistem penukaran pengeluaran. Betulke aku translate eyh? Whatever. Yang penting paham konsep. Dalam sistem ni, Europe menetapkan berapa banyak tan carbon yang boleh setiap kilang keluarkan and kalau lebih kilang2 tersebut kenalah membayar untuk setiap tan gas carbon yang melebihi limit tu. Secara tak langsung, sistem ni mengurangkan kadar pengeluaran carbon di negara diorang. Sekarang pun, mengikut statistik kadar pengeluaran carbon diorang  semakin berkurang. So baguslah kan. Sistem ni xde lagi kat Malaysia. So, we all yang buat projek pasal tajuk ni, kenalah kaji, what if we implement this system in our country? Berapa harga yang patut kita letak untuk setiap carbon yang di keluarkan. And banyak lagi. Cerita panjang2 kat sini lagi korang pening. 
And, 16 July lepas, all budak final year student kena present tajuk FYP masing2. Bukannya present macam present biasa tu, ni kena buka booth, and tunggu examiner and panel and just present depan diorang je. Tapi, nervous dia, fuhhh.. sampai sejuk satu badan aku. Ni, ada few gambar masa presentation tu yang aku nak share dengan korang. 

Group member : aku, Afiq, Ain 

siap ada bunting lagi. Hehehe

our booth :)

Ni gambar masa photoshoot bunting. Yang sebelah kanan sekali tu la Supervisor we all, beloved Sir Azdi.
Best tau dengan dia. Bertuah sangat dapat dia as our supervisor. Thank you sir! :)

Banyak lagi gambar nak share ni, tapi entry ni dah terlampau panjang la pulak. Kita sambung nantilah. 
Okay, chawww~~~~

0 comments:

Post a Comment

Previous Post Next Post Back to Top